Ávéd János a Jazz Bistroban május 16.-án 21 órától.

1983. június 3-án születtem Szegeden. A gimnázium befejezéséig a Tisza menti kisváros, Mindszent volt állandó otthonom. A zenei alapképzést az azóta megszűnt Mindszenti Alapfokú Zeneiskolában szereztem Krupiczer Ferenc, Kaszás László és Bencsik Attila tanítványaként. Alt szaxofonon kezdtem el tanulni, melyet később tenor szaxofononra váltottam. Gimnáziumi tanulmányaimmal egyidejűleg, kezdtem el a jazz-zel foglalkozni. A tanáraimmal történt rendszeres zenélés mellett, 2001-ben egy soron kívüli meghallgatás, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszakán, adta meg a végső lökést ahhoz, hogy a zenei pályát tekintsem fő hivatásomnak.
Az érettségi után egy időben felvételt nyertem a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem műszaki-informatika szakára, illetve a “Postás” Erkel Ferenc Zeneiskola (jelenleg: Erkel Ferenc Jazz-Zeneművészeti Szakközépiskola) jazz-szaxofon szakára, ahol Kollmann Gábor tanítványa lettem. A “postás”-os évek alatt született Not Blu nevű formációval az Aranytíz Művelődési Központ szervezésében megrendezett (Belvárosi Lipót Napok) jazz pályázaton 3. helyezést értünk el.
2005-ben nyertem felvételt a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékére, ahol Borbély Mihály és Elek István lettek mestereim. 2009-ben szereztem főiskolai diplomát, szakdolgozatom témája: Politonalitás az Improvizációban, Diszjunkt és konjunkt hármashangzatok, hexatonok gyakorlati alkalmazása.
2006. márciusában csatlakoztam a Transform Quintethez, mellyel megjelent lemezünk az első komoly lemezfelvétel volt pályafutásom során. Az első komoly turném tapasztalatait Joey Calderazzoval is ebben a zenekarban szereztem. 2009-ig dolgoztunk együtt.
2007-ben a Magyar Jazz Szövetség által meghirdetett Jazz Combo zeneszerzés-hangszerelés versenyén Cantus című kompozíciómmal 2. helyezést szereztük meg. (a zenekar: Sütő Márton – gitár, Hock Ernő – bőgő, Benkó Ákos – dob). Ugyanezen év decemberében a Millenáris Teátrum első Jazz Jump Showcase fesztiválján első díjat nyertünk trióban Hock Ernővel (bőgő) és Varga Bendegúzzal (dob). A 2008. nyarán megrendezett I. Nemzetközi Kodolányi Jazz Versenyen II. helyezést vívtuk ki magunknak Mindsweeper nevű formációnkkal (Csongrádi Gábor – gitár,
Hock Ernő – bőgő, G. Szabó Hunor- dob).
A jelenleg Amsterdamban tanuló Csongrádi Gábor gitárossal a „postásos” időszak óta működik közös formációnk (Not Blu, Csongrádi Gábor Quartet, Mindsweeper, Ávéd-Csongrádi Quartet).
Fekete-Kovács Kornél felkérésére 2008. január elsejétől a Modern Art Orchestra tenor szaxofonosa vagyok. Sokat tanulok itt: zeneszerzésről, hangszerelésről, hangszínről, erőnlétről, felkészültségről és megszállottságról.
2009-ben Fenyvesi Mártonnal (gitár), Benkó Ákossal (dob), Feke Zsolttal (bőgő) illetve Hock Ernővel (bőgő) közösen dolgoztunk a legtöbbet együtt (Ávéd János Quartet, Fenyvesi-Ávéd Quartet néven). Ezt követően lehetőséget kaptam Grencsó István és Váczi Dániel zenekaraiban is, ahol közvetlen betekintést nyerhettem a szabad zenébe. Ugyanebben az évben ősszel Premecz Mátyás invitálására kerültem a Kéknyúl zenekarba, ahol hammond orgona alapú funk zenét játszunk.
2010-es évben a klasszikus szaxofon-dob-bőgő formáció kezdett érdekelni. Megalapítottam triómat (Ávéd János trió), mellyel a korábbi quartet modern mainstream hangzását kíséreljük meg leképezni a három hangszer hangzásába. Ezzel egyidőben szabad zenei tapasztalataimat is igyekeztem gyarapítani Jelen trió formációnkban. Itt a szintén a hasonló, trió formáció vázára húzzuk fel kedvenc zenéinket (filmzene, operett, klasszikus darabok feldolgozásai). Ezzel egyidőben ellenpontot és formatant kezdtem el tanulni Barabás Árpádtól. Közben Dés András és Szandai Mátyás meghívására alapítótagja a vagyok a Konzervnyitó Akciócsoportnak. Ahol minden koncertre új darabot írunk a zenekarra egy adott témára.
“A csapat havi rendszerességgel csap le egy-egy izgalmas témára, melyet aztán zenébe bugyolálva passzol tovább a közönségnek, illetve a meghívott, témában kompetens vendégeknek. Így egy merőben újszerű, beszédes és velejéig interaktív koncertet élhet át az a bátor zenebarát, aki a csapattal együtt indul könnyed szellemi ostromra.” forrás:EST.HU

Juhász Márton dobossal, aki a Bostoni Berklee College of Music hallgatója, közösen megalapítottuk a Ávéd János Unity-t, melyben Szabó Dánielel és Barcza Horváth Józseffel kötöttünk zenei szövetséget, közös, modern mainstream darabjaink tolmácsolására. 2010-től kezdve, helyettesként, többször is lehetőséget kaptam Bognár Szilvia zenekarában is, ahol népzenei irányú tanulmányokra is szert tehetek.
2011-es év elején zenészi és kamara zeneszerzési ambícióim kielégítésére alapítottam meg az Ávéd János Balance-ot, ahol kompozícionálisan is és zenészként egyaránt kutatom a zenei lehetőségeket, keresem a hangzás egyensúlyát a bőgő nélküli szaxofon-gitár-dob összeállításban Fenyvesi Márton és Benkó Ákos barátaimmal. 2012-ben Babos Gyula meghívására a Babos Ba-Lan-cE formáció fúvós-billentyűs háttérembere vagyok.

2013 óta dolgozom együtt Fassang Lászlóval, akivel együtt, eltérő zenei hátterünkkel, de egységes zenei szándékkal kutatjuk, egy stílusfüggetlen zenei nyelv megvalósítását kamarazenei kvartett környezetben Sárvári-Kovács Zsolttal és Horváth Balázzsal karöltve.

http://janosaved.com/