2014. október 2-9 között egy ifjúsági cserén vehettünk részt a spanyolországi Kanári-szigetek egyikén (La Gomera) a Zöld Nap Egyesület képviseletében.
A Tribal Europe nevet viselő projekt az Erasmus+ program keretén belül került megszervezésre, ahol öt ország képviseltette magát: Finnország, Lettország, Magyarország, Románia (Székelyföld) és a szervező Spanyolország.

A rendezvényen készült fotók az egyesület facebook oldalán tekinthetőek meg.

A székelyföldi csapat öt emberből tevődött össze: a Zöld Nap Egyesület önkénteseiként Bartos Tímea és Bartos Beáta, a Nagy Mózes Elméleti Líceum XII. osztályos diákjai, Mátyás Eszter és Opra-Kozma Rebeka, valamint a csoportvezető szerepében Györgyjakab Boróka, a Zöld Nap Egyesület tagja és a Nagy Mózes Elméleti Líceum rajz szakos tanára.
A csere célkitűzése, hogy a résztvevő fiatalok jobban megismerhessék az Európai Uniót alkotó különböző népcsoportok kultúráját, szokásait és történelmét, ezzel is lépést téve az egységesebb, összetartóbb Unió felé.
Nagy izgalommal és kíváncsisággal kezdtük meg a majdnem minden közlekedési eszközt felölelő hosszú utunkat. Az első napi autózást, buszozást, repülést másnap reggel hajóval folytattuk Tenerife szigetéről La Gomerara. Itt kis várakozás után ismét autóba ültünk és fél órai út után megérkeztünk a csere helyszínére, a gyönyörű hegyek és erdő övezte El Cedro nevű kempingbe. Ez a helyszín adott otthont ismerkedő játékainknak, a különböző kézműves tevékenységeknek, a kultúráinkat bemutató érdekes előadásoknak, kvízeknek és itt kóstolgattuk a résztvevők által otthonról hozott jellegzetes ételeket, italokat. Kipróbálhattuk a finnek nemezelési technikáját, a lettek nyelvén számunkra oly érdekesen csengő éneklést, a sziget ősi törzseit idéző agyag gyöngyök és ékszerek készítését valamint a helyi hagyományos táncot. Saját tervezésű pólókat is készíthettünk a sziget őslakosainak szimbólumaiból merítve ihletet. E sorozat részeként mi a magyarországi csapattal (szó szerint) karöltve a néptáncunk fortélyaira próbáltuk megtanítani a résztvevőket közepes sikerrel.
A túrázások és erdei séták alkalmával megismerkedhettünk a helyi táj csodálatos szépségével, a sziget különleges vegetációjával, éghajlatával. Meglátogattuk Hermigua népművészeti múzeumát, San Sebastian régészeti múzeumát, ahol betekintést nyerhettünk az ősök életébe és mindennapi tevékenységükbe. A kikötőváros másik nevezetességét is megnézhettük közelebbről: a Torre del Conde nevű bástyát, melyet még a spanyolok építettek a XV. században a bennszülöttek elleni védekezés céljából. Itt régi térképeket csodálhattunk meg, melyek az idő múlásával egyre hűebben rajzolták ki a sziget valóságos körvonalait. El Cercado nevű kicsi faluban egy hagyományos fazekas bemutatón vehettünk részt, ahol ki is próbálhattuk magunkat a fazekaskorong nélkül készített edények megformálásában.
Szintén emlékezetes élményt nyújtott az óceán kék vizében való fürdőzés, valamint a fekete homokú parton történő napozás és kreativitásunkat igénybe vevő csapatfejlesztő játékok. Ezen alkalmakkor kipróbálhattuk a „snorkelt”(vízfelszíni búvárkodás) és a kajakozást is.
E sok élménytől, lélegzetelállító látványtól feltöltődve és az újonnan szerzett barátoktól búcsút véve indultunk haza. Hazáig tartó fáradságos utunk nehézségeit feledtették velünk a szigeten töltött napok maradandó emlékei.